Friday, November 14, 2014

වමත් කරුවන් (Left Handers) හට ගිටාර් වාදනය කිරීමට දැනගත යුතු මුලික කරුණු සහ කෝඩ්ස් අවබෝධයෙන් ඉගෙන ගනිමු.

guitar_lessons_Left_handers



සුභ දවසක් සියළු දෙනාටම. අද දින මනා කියන්න හදන්නෙ ගිටාර් වාදනය සම්බන්ධ ලිපියක්. නමුත් මෙම පෝස්ටුව ගොඩක් වැදගත් වෙන්නෙ වමත හුරු අත වූ අය එහෙම නැත්තම් වමත් කරුවන් සඳහායි. මෙය කලින් කතා කරන ලද ගිටාර් වාදනය මුල සිටම අවබෝධයෙන් ඉගෙන ගනිමු - 1 සහ 2 පෝස්ටුවල  පළවූ කරුණුම වමත් කරුවන් හට ගැලපෙන පරිදි සැකසූ පෝස්ටුවකි. මෙම පෝස්ටුවෙන් පසුව අපගේ සුපුරුදු ගිටාර් පාඩම් මාලාව ඉදිරියට එලෙසම පළවනු ඇත.නමුත් ඉදිරියේදී ඒ සෑම පෝස්ටුවකදිම දකුණත් සහ වමත් කරුවන් යන දෙගොල්ලන්ම විසින් ගිටාරය හුරුවිය යුතු ආකාරයන් දෙකම ඇතුලත් කරන්න තමා මනා හිතන් ඉන්නේ. මනාට මෙසේ වමත් කරුවන් හට ගැලපෙන විදිහටත් දාන්න කියල ඉල්ලීම් කිහිපයක්ම ලැබුණු නිසා තමයි මේ විදිහට කරන්න හිතුනෙ. නමුත් මනාට මෙය අලුත් අත්දැකීමක්. මොකද මනා කියල කියන්නෙත් දකුණත් කරුවෙක් නිසා :D. ඉතින් දෙගොල්ලන්ටම සාධාරණයක් වෙන්න ඕනෙ නිසා කොහොම හරි මේක කරන්න ඕනෙ කියල හිතා ගත්ත. මේකට ඔයාල සියළු දෙනාගෙම සහයෝගය ලැබෙයි කියල හිතනවා. හරි  එහෙනම් මාතෘකාවට යමු.

මුලින්ම දැනගන්න ඕන කරන දේවල් ටිකක් තියෙනවා. ඒ තමයි වමත් කරුවන් සඳහා ගිටාරයක් තෝරා ගන්නෙ කොහොමද කියන එක. ලෝකයේ ඇති සංගීත භාණ්ඩ නිෂ්පාදනය කරන ආයතන වමත් කරුවන් සඳහාම වූ ගිටාරයන් නිෂ්පාදනය කරනු ලබනවා. එවැනි විශේෂිත වූ ගිටාරයක් ඇති විට කිරීමට ඇත්තේ මුලික කරුණු දැනගෙන ඉදිරියට ඉගෙන ගැනීමයි. පහත රුපයේ ඇත්තේ එවැනි වමත් කරුවන් වෙනුවෙන් නිපදවූ ගිටාරයකි.



මිට අමතරව ඔබට අවශ්‍ය නම් දකුණත් කරුවන් සඳහා ඇති ඕනැම ගිටාරයක් ගෙන වමත් කරුවෙක්ට වාදනය කිරීමට සුදුසු පරිදි සකසා ගත හැකිය. එවිට කිරීමට ඇත්තේ දකුණත් කරුවන් සඳහා ඇති ගිටාරයේ ඇති තත් (Strings) හය ඇති පිළිවෙල අනිත් පැත්තට හැරවීමයි. සරලවම කිවොත් දකුණත් කරුවෙක්ගෙ ගිටාරයක් ඉස්සරහින් ලොකු කන්නාඩියක් තැබූ විට එමගින් පෙනෙන ප්‍රතිබිම්භයේ පරිදි තත් හය සකසා ගැනීමයි. පහත රූපය බැලුවහම ඔයාලට තවත් හොඳින් වැටහේවි.

left_right_guitar_managepintharuwa


එවිට ගිටාරයේ තත් වල පිළිවෙල පහත රුපයේ සඳහන් කර ඇති ලෙස වෙනස් වේ. 

guitar_managepintharuwa


ඒ විදිහට ඕනෑම වමත් කරුවෙක් සඳහා ගිටාරය වාදනය කිරීමට සුදානම් කරගන්න පුළුවන්. එවිට ගිටාරයේ ස්වර පුවරුව (Fret board) මත තබන්නේ වමත් කරුවාගේ දකුණු අතේ ඇඟිලියි. දකුණු අතෙහි ඇඟිලි අංක කරන්නේ මෙසේයි.

fingerNumbering_lefthand_guitar


වමත් කරුවෙක් සඳහා ගිටාරය සුසර (Tune) කරගන්නේ කෙසේද?

ගිටාරය සුසර කරගන්නේ මෙහෙමයි.

guitar_tuning_notes


මෙම පොස්ටුවට අදාලව ගිටාරයේ ෆ්රෙට්ස් (Frets) අංක කරන්නේ මෙසේයි.

left_right_frets_guitar
 

ගිටාරයේ කෝඩ්ස් අල්ලන අකාරය අඳින විට පහත සලකුණු යොදා ගන්නවා

guitar_marks_manaa


දැන් අපි බලමු ගිටාර් වාදනය මුල සිටම අවබෝධයෙන් ඉගෙන ගනිමු - 2 පොස්ටුවේදී කතා කරපු මේජර් සහ මයිනර් ඕපන් (Open) කෝඩ්ස් කොහොමද වමත් කරුවන්ට අල්ලන්න පුරුදුවෙන්නේ  කියල.

Major (මේජර්) කෝඩ්ස් අල්ලන ආකාරය  

C Major (මේජර්)

left_C_open_chord


D Major (මේජර්)

Left_D_open_chord


E Major (මේජර්)

Left_E_open_chord


F Major (මේජර්)

Left_F_open_chord


G  Major (මේජර්)

Left_G_open_chord


A  Major (මේජර්)

Left_A_open_chord


B  Major (මේජර්)

Left_B_open_chord



Minor (මයිනර්) කෝඩ්ස් අල්ලන ආකාරය 

Cm  (C  මයිනර්)

Left_Cm_open_chord


Dm (D මයිනර්)

Left_Dm_open_chord


Em (E මයිනර්)

Left_Em_open_chord


Fm (F  මයිනර්)

Left_Fm_open_chord


Gm (G මයිනර්)

Left_Gm_open_chord


Am (A මයිනර්)

Left_Am_open_chord


Bm (B මයිනර්)

Left_Bm_open_chord



මෙම පෝස්ටුවේදී මනාට කියන්න ඕනවුනේ වමත් කරුවෙකුට කෝඩ්ස් ටික වාදනය කරන්න ඉගෙනගන්නෙ කොහොමද කියල විතරයි. මෙම කෝඩ්ස් වල තියෙන ස්වර සහ අනිත් තොරතුරු කලින් පළවූ ගිටාර් වාදනය මුල සිටම අවබෝධයෙන් ඉගෙන ගනිමු - 1 සහ ගිටාර් වාදනය මුල සිටම අවබෝධයෙන් ඉගෙන ගනිමු - 2 පාඩම් වල කතා කරපු නිසා ඒවා ගැන වැඩි දුරටත් මෙම පෝස්ටුවේදී කතා කලේ නෑ. මෙම පෝස්ටුවේ අරමුණ වුයේ මෙම බ්ලොග් එක පරිශීලනය කරල ගිටාර් ඉගෙනගන්නා දකුණත් සහ වමත් කරුවන් එකම මට්ටමකට ගැනීමයි. ඊළඟට පළ වෙන ගිටාරය ඉගෙන ගැනීම සම්බන්ධ පොස්ට් වල සිට මෙම දෙගොල්ලන්ටම එකම විදිහට ඉදිරියට ඉගෙන ගැනීමට එතකොට අවස්ථාව ලැබෙනවනෙ. ඉතින් මෙම පෝස්ටුවේ ගැටළු කාරී තැනක් තියෙනවනම් කමෙන්ට් එකක් දාන්න කියල ඔයාලට මතක් කරන්න කැමතියි. එහෙනම් ඉදිරියේදී තවත් පෝස්ටුවකින් හමුවෙමු. හැම දෙනාටම ජය වේවා!!! 

Wednesday, November 12, 2014

තුති පිදුම සහ ඉදිරි දැක්ම.



thank_you_managepintharuwa


සුභ දවසක් ඔයාල සියලු දෙනාටම. මම අද මේ ලියන ලිපිය බොහොම කෙටි එකක්. නමුත් මම මෙය පළ කල යුතුයි කියල හිතනවා. මොකද එහෙම  නොකලොත් මානාගෙ හිතට හරි නැති නිසා. අද මට ගොඩක් සතුටුයි වෙන මොකකටවත් නෙවෙයි. මනාගෙ පින්තාරුව ගැන අගය කරල වෙනත් හොඳ බ්ලොග් එකක වෙනමම ලිපියක් පල කරලා තිබුනා. ආධුනික බ්ලොග් කරුවෙක්ගෙ බ්ලොග් එකක් සම්බන්ධව තවත් හොඳ බ්ලොග් එකක් මගින් වෙනම ලිපියක් පලකරනවා කියල කියන්නෙ ඒ බ්ලොග් එක ලියන කෙනාට ගොඩක් ලොකු ශක්තියක්, දහිරියක් වගේම ගොඩක් වටිනා දෙයක්. මේ පොස්ට් එක පළ කරලා තිබුනෙ දම්පාට දේදුන්න බ්ලොග් අඩවියේ. ජීවන ෆනාන්දු මහතා තමයි මෙම බ්ලොග් අඩවිය ලියන්නේ. මෙම ලිපිය මනාට තවත් විශේෂ එකක් වෙන්නෙ  දම්පාට දේදුන්න බ්ලොග් අඩවියේ පනස් වන ලිපිය ලෙස පල වී තිබීමයි. ඉතින් මනාට මෙම ලිපිය දැක්කම නිහතමානී ආඩම්බරයක් ඇති වුණා. මතක විදිහට පාසලේ පොඩි පන්තිවල ඉඳිද්දී හොඳක් ඇහුවට පස්සෙ තමන් කරපු දෙයක් ගැන ප්‍රසිද්ධියේ හොඳක් අහුවමද කොහෙද. ඉතින්  ජීවන ෆනාන්දු මහතාණෙනි ඔබට ගොඩක් ස්තුතියි මානාගෙ පින්තාරුව ගැන බ්ලොග් කියවන අය දැනුවත් කරන්න ලිපියක් පළ කරපු එකට. ඒ වගේම මානාගෙ පින්තාරුව ගොඩ දෙනෙක් දැනගත්තේ මාතලන්ගෙ සින්ඩිය සහ අජිත් කුමාරගේ බ්ලොග් දර්ශකය හරහායි. ඉතින් එම දෙපොලටත් බොහොමත්ම ස්තුති වන්ත වෙනවා. 

අවසාන වශයෙන් මනා එක දෙයක් කියන්න කැමතියි. මේ බ්ලොග් එකේ පටන් ගත්ත දේවල් කිසිම විදිහකින් මගින් නවත්වන්නෙ නම් නෑ. අනිවාර්යයෙන්ම ඔයාලට නිවැරදිව සහ සරළව දන්නා සියළු දේ දිගටම ලියනවා කියන එක මනා කියන්න කැමතියි. විශේෂයෙන්ම මම ඔයාලට ගෙනෙන සංගීතය සම්බන්ධ කරුණු වෙනත් සංගීතය උගන්වනවා යයි කියා ගන්නා අය (සංගීතය උගන්වන ඉතාමත්ම දක්ෂ සහ මනුෂ්‍යත්වය ඇති ගුරුවර හෝ ගුරුවරියන් නොවේ) ඉතා සුළු කරුණු කිහිපයක් මාස ගණනක් අතපත ගාමින්, තම ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන්ගෙන් අසාධාරණ ලෙස මුදල් අය කරගනිමින් තම මඩිය තර කර ගනිමින් සිටින බව සමහර විට ඔබ නොදන්නවා ඇති. ඔවුන්ගෙන් බිහි වෙන ගෝලයන් සංගීතය පිළිබඳව නිසි අවබෝධයක් නොමැතිව අයාලේ යමින් සිටියි.  මෙම තත්වය කාලයක් හොඳින් නිරීක්ෂණය කල මනාට සංගීතය සම්බන්ධව දන්නා කරුණු පුළුවන් විදිහට අනිත් අයට කියල දෙන්න ඕනේ කියල හිතල තමා මනාගේ පින්තාරුව කියල මෙහෙම බ්ලොග් එකක් පටන් ගන්න හිතුනෙ. මනාගෙ ප්‍රධානම අරමුණ සියලු දෙනාටම නොමිලේ සංගීතය පිළිබඳව දන්නා නිවැරදි දැනුම, සරලව කියා දීමයි.

විශේෂයෙන්ම ඔබ සංගීතය ඉගෙන ගැනීමට ගුරුවරයෙකු තෝරාගන්නේ නම් ඔහුගේ නම සහ සිටින ශිෂ්‍ය ප්‍රමාණය බලා රැල්ලට යන්නාක් මෙන් ඔහු වෙත යන්න එපා.  ඔහුගේ හැකියාව, බිහිවූ ගෝලයන්ගේ දක්ෂතාවයන් සහ විශේෂයෙන්ම ගුරුවරයාගේ මානුෂීය ගතිය ( මනුස්සකම)  සලකා බලා සංගීතය ඉගෙන ගැනීමට ගුරුවරයෙකු තෝරාගැනීම සිදු  යුතු බව මනාගේ හැඟීමයි. එම කරුණු සලකා බලා ඔබ ගුරුවරයෙකු තෝරා ගැනීමේදී ඔබට සමහරවිට ප්‍රසිද්ධ  නැති, හොඳ පහසුකම් නැති නමුත් හොඳ මනුෂ්‍ය ගුණ ඇති සරළ ගුරුවරයෙකු හමුවේවි. එවන් ගුරුවරයෙකු කරා යාමට නොහැකි සහ වෙලාවක් නොමැති බොහෝ දෙනෙකුට මෙම බ්ලොග් අඩවියත් උපකාරී වේවි. 

මනා ඉදිරියේදීත් සංගීතය සම්බන්ධ ලිපි එලෙසටම ගෙන එනවා. නමුත් එවන් ලිපියක් පළ කිරීම අඩුම තරමින් දවස් හතකට සැරයක් වගේ සිදු කිරීම හොඳයි කියල මනාට හිතෙනවා. මොකද එක ලිපියක කරුණු අවබෝධ කරගෙන පොඩි හෝ අභ්‍යාසයක් සිදු කිරීමට අවම තරමින් එම කාලය උවමනා වෙනවා. එසේ සිදු නොවුනොත් එම ලිපි නිකන්ම කරුණු ටිකක් ඇතුලත් වුනු ලිපි පෙළක් බවට පත් වේවි. ඉතින් ඉදිරියටත් මනාගෙ පින්තාරුව සමග රැඳී සිටින්න කියල ඔයාලගෙන් ආදරයෙන් ඉල්ලා සිටිනවා. හැම දෙනාටම ජය වේවා!!!

Sunday, November 9, 2014

ගිටාර් වාදනය මුල සිටම අවබෝධයෙන් ඉගෙන ගනිමු - 2




guitar_lesson_managepintharuwa



සුභ දවසක් ඔයාල හැම දෙනාටම. මම අද කතා කරන්නේ මිට කලින් සංගීතය සම්බන්ධ පෝස්ට් එකේ තිබුණු ගිටාර් වාදනය හා සම්බන්ධවයි. එම පොස්ට් එක බලපු නැති අය මෙතනින් ගිහින් බලන්න.  අද එම පෝස්ට් එකේ සිට ඉදිරියට කතා  කරන් යන්න තමයි මනා හිතන් ඉන්නේ. අද දින සිට ගිටාරය මගින් කෝඩ්ස් (Chords) වාදනය කරන විවිද ආකාරයන් ගැන ඉගෙන ගන්න ඔයාලට පුළුවන්. කෝඩ්ස් සම්බන්ධව මුලික වශයෙන් තිබිය යුතු දැනුම සම්බන්ධව මම මිට කලින් පෝස්ට් එකක් මගින් කතා කලා ඔයාලට මතක ඇති. එක බලපු නැති ය මෙතනින් ගිහින් ඒ පෝස්ටුවත් බලන්න.



මනාට මිට කලින් පොස්ටුවෙන් මෙන්න මේ දේ කියන්න අමතක උනා. ඔයාලට මතක ඇතිනෙ මම කෝඩ්ස් ගැන කතා කරද්දී කිවා ප්‍රධාන වශයෙන් කෝඩ්ස් වර්ග දෙකක් තියෙනව කියල මේජර් සහ මයිනර් වශයෙන්.  අමතරව තවත් කෝඩ්ස් වර්ග ගොඩක් තියෙනව කියල කිව බවත් මතක ඇති නෙ.  අන්න ඒ කීව කෝඩ්ස්  වර්ග වැඩි හරියක් එක් සංගීත නිර්මාණයක් (ගීතයක්, වෙනත් සංගීතමය නිර්මාණයක්) තුලදී භාවිතා කරනවා. ඒ කියන්නෙ උදාහරණයක් විදිහට එක නිර්මාණයක් තුලදී සමහර විට මේජර්, මයිනර්, සෙවන්ත් සහ සස් කියන කෝඩ්ස් වර්ග විවිධ හැඟීම් ඉස්මතු කරන්න යොදා ගන්න පුළුවන්. අන්න ඒක හොඳට මතක තියා ගන්න. ඉතින් හොඳ නිර්මාණයක් කරන්න හරි, තියෙන නිර්මාණයක් ඒ ආකාරයෙන් වාදනය කරන්න හරි මෙම කෝඩ්ස් වර්ග ගැන හොඳ අවබෝධයක් තියෙන්න ඕනේ. එකට මනාට පුළුවන් උපරිමයෙන් මෙම පොස්ට් ටික ඉදිරියටත් ඔයාල වෙනුවෙන් ගෙන්න තමා හිතන් ඉන්නෙ. 

හරි දැන් අපි අද මාතෘකාවට යමු. මම මෙහෙම කියන්නම්. මම කලින් කීව කෝඩ්ස් වර්ග වලින් එක් එක් කෝඩ් වර්ගයන් ගිටාරයේ ස්වර පුවරුවේ තිබෙන  විවධ ෆ්රෙට්ස් (frets) භාවිත කරල විවිධ ආකාර වලට වාදනය කරන්න පුළුවන්. ඒ කියන්නෙ උදාහරණයක් විදිහට අපි මේජර් කෝඩ්ස් වාදනය කරනවනම් මේජර් කෝඩ් එකක් ගිටාරයෙන් අල්ලන්න පුළුවන් ක්‍රම කිහිපයක් තියෙනවා. ඒ ගැන ඉදිරියේදී පැහැදිලිව ඔයාලට ඉගෙන ගන්න පුළුවන් වේවි. 

මම අද ඔයාලට කියල දෙන්නෙ ලෝකයේ සිටින බොහෝ දෙනෙක් අකොස්ටික් (acoustic) ගිටාරය ඉගෙන ගනිද්දී මේජර් සහ මයිනර් කෝඩ්ස් වාදනය කරන ආකාරය ගැනයි. මෙයට ඕපන් (Open) කෝඩ්ස් යැයි කියනු ලබනවා. එහෙම ඉගෙන ගන්න බොහෝ දෙනෙක් එම කෝඩ්ස් ටික අල්ලන ක්‍රමය පමණක් ඉගෙන ගෙන සෑම සංගීත නිර්මාණයක්ම වාදනය කරනු ලබනවා. එසේ කරන්නේ ගිටාරයට සවි කරන වෙනත් උපකරණයක් අධාරයෙනි. එම උපකරණයට කැපෝ (capo) එක කියල කියනවා. මෙම උපකරණයෙන් සිදු කරන්නේ ගිටාරයේ තත් (Strings) හය විවිධ ස්කේල් වලට හරවා ගැනීමයි (සුසර කර තිබෙන ආකාරය වෙනස් කර ගැනීමයි). ඒ සම්බන්ධවත් දැනගෙන සිටීම වැදගත් නෙ. 







        


කැපෝ (capo) එක




මෙම ක්‍රමයට ඉගෙන ගනිද්දී ගිටාරයේ ස්වර පුවරුවේ  ඇති 1, 2 ,3 සහ 4 වෙනි ෆ්රෙට්ස් පමණක් බොහෝ විට යොදාගනු ලබනවා. මෙහිදී ගිටාරයේ ස්වර පුවරුවේ ඇති  ෆ්රෙට්ස් හඳුන්වන්නේ පහත ආකාරයටයි.


frets

තත් ලකුණු කරන්නේ පහත ආකාරයටයි.

frets



එලෙසම ගිටාරයේ කෝඩ්ස් අල්ලන පිළිවෙල අඳින විට පහත සලකුණු යොදා ගනු ලබනවා.

marks_for_guitar


මා විසින් ඉදිරිපත් කරනු ලබන කෝඩ් සියල්ලෙහිම අදාල ස්වර සහ එම ස්වරය තිබෙන ෆ්රෙට් එකේ ඇති තත(String) ඇල්ලිය යුතු ඇඟිල්ලේ අංකයද සටහන් කර ඇත.

කෝඩ්ස් අල්ලන ආකාරය රූප සහිතව ඊළඟ පිටුවෙ සඳහන් කරල තියෙනවා. ඔතන පහලින් තිබෙන අංක 2 ක්ලික් කරල ඒ පිටුවට යන්න.


Pages: 1 2